Magamról

Saját fotó
"Az olvasás - ha élvezetet okoz - segít élni. Átélni és túlélni is." - Vekerdy Tamás Minden, ami könyv, olvasás, írás, anyukás - Vivis.

2022. október 6., csütörtök

Palotás Petra: Recepciós kisasszonyok 1.

 



Sziasztok!
A fenti trilógia nem volt kifejezetten tervben, bár egy ideje nézegettem Palotás Petra könyveit. Aztán a sima nézelődésből egy könyvesboltban az lett, hogy beleszerettem a borítókba és azt éreztem, ez nekem azonnal kell. Így az első rész elolvasása után már tudom, hogy nem hiába jött ez a megérzés, és valószínűleg új kedvencet avathatok. Itt is köszönöm a recenziós példányt az Álomgyár Kiadónak!

TARTALOM:

ENGEDD, HOGY TÉGED IS ELKAPJON A VÁLTOZÁS FORGÓSZELE...

Szőllőssy Dalma, egy sváb-magyar család ifjú kisasszonya, apja rokoni kapcsolatának köszönhetően Bécsbe utazik, hogy az osztrák főváros egyik szállodájában szobalányként próbáljon szerencsét.

Egy félig-meddig véletlen okán azonban néhány hét elteltével a recepción találja magát, ahol kolléganőivel nem csupán a neves hotel mindennapjait forgatják fel, hanem belevetve magukat a pezsgő város forgatagába, a saját életüket is. 

Hogyan válik egy félénk budapesti lány érett, a nők egyenjogúságáért harcoló fiatalasszonnyá? Mennyit ér a barátság az olykor emberpróbáló időkben? Valóban felment-e bennünket a vétkeink alól a határtalan szerelem

Palotás Petra legújabb regényében, a Recepciós kisasszonyokban a varázslatos 1920-as évekbe repít vissza bennünket, hogy részesei lehessünk egy korhű pillanatképekkel életre keltett, feledhetetlen történetnek. 

KIADÓ: Álomgyár, 2022
ISBN: 9789635700615
RENDELHETŐ: itt


Habár korábban is szembejöttek velem az írónő könyvei, egyik sem vonzott olyan elemi erővel, mint ez a trilógia, ahogy megláttam. Ebben biztosan benne van a csodaszép borító is, ami egyszerűen tökéletesen hozza a történet hangulatát, valamint a tény, hogy mostanában történelmi-romantikus olvasmányra vágytam. Izgatottan kezdtem bele az első részbe, az olvasás alatt is végig csodálva a külcsínt, de hamar kiderült számomra, hogy a belsejében sincs semmi kivetnivaló. Petra elképesztően szépen fogalmaz, visz magával az írásmódja, néhány mondatnál meg kellett állnom ízelgetni, annyira költőien fogalmaz, és emellett igazi időutazásban vesz részt az ember: ugyanis azt éreztem, én is visszakerültem az 1900-as évekbe. Magam előtt láttam az akkori várost, vonatállomást, a szállodát, bizonyos eseményeknél a táncot, az emberek öltözködését (ezekre ugyanis mind nagy hangsúlyt fektetett az írónő)... egy fotózásos jelenetnél az akkori módszert is, de ez a jelenet nem emiatt maradt meg bennem mélyen, hanem egy olyan szála miatt, ami nagyon meghatóan ábrázolta a kisasszonyok összetartását, ami azt illeti, hogy nem az nem. (Nagyon sok férfi - vagy éppen nő - a mai napig nincs tisztában ezzel.)

Az első kötetben főként a pesti Dalma kerül középpontba, aki a nagynénje által kipróbálhatja magát a nagyvilágban, de a Bécsbe utazás nem csak a munkát, hanem igaz barátságot és szerelmet is hoz az életébe. Bár elsőre talán klisének tűnhet, hogy pont Oskar, a főnökének a fia az, aki nőfaló létére szemet vet rá és vele komolyan gondolja. Ami miatt nekem személy szerint mégsem volt klisé, vagy megmagyarázható, az Oskar múltja és minden, ami ezzel jár - és amiből Dalma személyében látta meg a kiutat. Dalma két kolléganője, Liselotte és Berta is nagyon szerethető karakterek - és különösen tetszett az, hogy mindhárman más jellemek, más élettörténettel, mégis kiegészítik egymást, és ahogy munkatársakból közeli barátokká váltak. Őszintén szólva választani sem tudnék közülük, valószínűleg sok olvasó tud legalább az egyikükkel, de bizonyos dolgokban akár mindhármukkal azonosulni. 


"Ne kergesd a szerelmet, de ne is ölbe tett kézzel várd! Menj elébe. Szelíden, de mutasd meg magad, és akkor majd észrevesz, akkor majd rád talál."

Bertát azért emelném ki mégis, mert Petra általa hoz be egy olyan szálat, ami még a mai világban is hagy kivetnivalót maga után, ami ennek az elfogadását illeti, nemhogy akkoriban. Mégsem éreztem azt, hogy erőltetett lenne, vagy hogy nem ebbe az időszakba való. Mindemellett akivel én a legjobban tudtam azonosulni, az Dalma (az olvasásban, visszafogottságban mindenképpen), de közben Lotte is nagyon a szívem csücske lett, sokkal több van benne, mint ami a felszínen látszódhat. Pont ezek miatt nem lehet csak egy lányt kiemelni, mindhárman létfontosságúak.

A kiszámíthatóbb dolgokon felül viszont okozott meglepetéseket bőven, például ami Oskar magánéletét illeti; az ezzel kapcsolatos történtek egyszerre hatottak meg és bosszantottak fel kicsit... miközben természetesen megértettem, mit miért tesz ez a bizonyos szereplő. Aztán jött egy olyan fordulat, amire egyáltalán nem számítottam, és szó szerint leesett az állam. 

Végig olvastatta magát, amellett hogy azért kell egy kis idő, amíg beindulnak az izgalmak, de a könyv utolsó negyedénél már tudtam, hogy nem alszom, amíg el nem érem az utolsó mondatot. 
Egy varázslatos, korhű és érzelem teljes történetet takar a csodaszép borító, így már biztos vagyok benne, hogy a sorozat további részein felül még olvasni fogok az írónőtől. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése